#Ίμια1996, #Ιμια, #Imia, #Ίμια,
Είναι ανήμερα Χριστουγέννων του 1995, βράδυ της 25ης Δεκεμβρίου. Ένα τουρκικό φορτηγό πλοίο κυπαρισσί χρώματος με το όνομα «Figen Akat», προσαράζει κατά λάθος (;) σε αβαθή ύδατα, μια ανάσα από τη Μικρή Ίμια (ή Μικρό Λημνί). Πρόκειται για μια άσημη μέχρι τότε βραχονησίδα του νοτιοανατολικού Αιγαίου, που η έκτασή της είναι περίπου όσο αυτή ενός ποδοσφαιρικού αγωνιστικού χώρου. Δεν μπορεί να κατοικηθεί, δεν έχει ομαλό έδαφος και φυσικά δεν παράγει τίποτα. Το ίδιο ισχύει και για τη διπλανή Μεγάλη Ίμια (ή Μεγάλο Λημνί) με τη μόνη διαφορά ότι σε αυτή βγαίνει λίγο χορτάκι, οπότε ένας ηλικιωμένος Καλύμνιος άφηνε εκεί τα περίπου 30 κατσίκια του να βοσκήσουν και την επισκεπτόταν τακτικά για να προμηθεύει τα ζώα με νερό και επιπλέον ζωοτροφές.
Μόλις γίνεται γνωστή η προσάραξη, το κοντινό λιμεναρχείο της Καλύμνου, ετοιμάζεται να στείλει ρυμουλκό για την αποκόλλησή του, σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς διάσωσης. Ο Τούρκος πλοίαρχος όμως αρνείται! Ισχυρίζεται ότι βρίσκεται σε ύδατα της πατρίδας του και άρα πρέπει να τον βοηθήσει η εξ ανατολών ακτοφυλακή. Οι αρχές της Καλύμνου αναζητούν λύση από τα υψηλότερα κλιμάκια.Ξημερώνει η 26η Δεκεμβρίου, ημέρα Πέμπτη. Το λιμεναρχείο ενημερώνει την αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου Εξωτερικών για τα καθέκαστα, η οποία με τη σειρά της επικοινωνεί δια του γραμματέα της ελληνικής πρεσβείας στην Άγκυρα Ιωάννη Παπαμελετίου με τη Διεύθυνση Ελληνικών Υποθέσεων του τουρκικού ΥΠ.ΕΞ. «Ο καπετάνιος και το πλήρωμα κινδυνεύουν στη θάλασσα εάν δεν δεχθούν τη βοήθεια του ρυμουλκού μας που βρίσκεται σε ετοιμότητα για να αποκολλήσει το πλοίο» δηλώνουν. Σημειωτέον ότι ο Άλκης Κούρκουλας στο βιβλίο του «Ίμια, κριτική προσέγγιση του τουρκικού παράγοντα» (εκδόσεις Ι. Σιδέρης) εξηγεί την άρνηση του καπετάνιου καταθέτοντας μια επιπλέον ερμηνεία. Εάν δεχόταν την αποκόλληση από ελληνικό ρυμουλκό θα έπρεπε να πληρώσει 300.000 με 400.000 δολάρια.
Η απάντηση που δίνει ο τμηματάρχης των ελληνικών υποθέσεων του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών Αχμέτ Μπανγκουγλού την επόμενη μέρα, 27 Δεκεμβρίου 1995, βάζει τους πάντες σε σκέψεις. Τηλεφωνεί στον σύμβουλο της ελληνικής πρεσβείας στην Άγκυρα, Αλέξανδρο Κουγιού και του δηλώνει ότι ανεξάρτητα από το ποιος θα αναλάμβανε τη διάσωση του πλοίου, υπάρχει γενικότερα θέμα κυριότητας των Ιμίων. Είναι ξεκάθαρο ότι κάτι δεν πάει καλά.
Τελικά στις 28 Δεκεμβρίου, δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκολλούν πράγματι το φορτηγό πλοίο, αλλά η διένεξη με την αντίπερα όχθη του Αιγαίου μόλις έχει ξεκινήσει. Το επίμαχο φορτηγό «Figen Akat» συνοδεύεται από ελληνικά σκάφη μέχρι το λιμάνι Κιουλούκ.
Μόλις γίνεται γνωστή η προσάραξη, το κοντινό λιμεναρχείο της Καλύμνου, ετοιμάζεται να στείλει ρυμουλκό για την αποκόλλησή του, σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς διάσωσης. Ο Τούρκος πλοίαρχος όμως αρνείται! Ισχυρίζεται ότι βρίσκεται σε ύδατα της πατρίδας του και άρα πρέπει να τον βοηθήσει η εξ ανατολών ακτοφυλακή. Οι αρχές της Καλύμνου αναζητούν λύση από τα υψηλότερα κλιμάκια.Ξημερώνει η 26η Δεκεμβρίου, ημέρα Πέμπτη. Το λιμεναρχείο ενημερώνει την αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου Εξωτερικών για τα καθέκαστα, η οποία με τη σειρά της επικοινωνεί δια του γραμματέα της ελληνικής πρεσβείας στην Άγκυρα Ιωάννη Παπαμελετίου με τη Διεύθυνση Ελληνικών Υποθέσεων του τουρκικού ΥΠ.ΕΞ. «Ο καπετάνιος και το πλήρωμα κινδυνεύουν στη θάλασσα εάν δεν δεχθούν τη βοήθεια του ρυμουλκού μας που βρίσκεται σε ετοιμότητα για να αποκολλήσει το πλοίο» δηλώνουν. Σημειωτέον ότι ο Άλκης Κούρκουλας στο βιβλίο του «Ίμια, κριτική προσέγγιση του τουρκικού παράγοντα» (εκδόσεις Ι. Σιδέρης) εξηγεί την άρνηση του καπετάνιου καταθέτοντας μια επιπλέον ερμηνεία. Εάν δεχόταν την αποκόλληση από ελληνικό ρυμουλκό θα έπρεπε να πληρώσει 300.000 με 400.000 δολάρια.
Η απάντηση που δίνει ο τμηματάρχης των ελληνικών υποθέσεων του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών Αχμέτ Μπανγκουγλού την επόμενη μέρα, 27 Δεκεμβρίου 1995, βάζει τους πάντες σε σκέψεις. Τηλεφωνεί στον σύμβουλο της ελληνικής πρεσβείας στην Άγκυρα, Αλέξανδρο Κουγιού και του δηλώνει ότι ανεξάρτητα από το ποιος θα αναλάμβανε τη διάσωση του πλοίου, υπάρχει γενικότερα θέμα κυριότητας των Ιμίων. Είναι ξεκάθαρο ότι κάτι δεν πάει καλά.
Τελικά στις 28 Δεκεμβρίου, δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκολλούν πράγματι το φορτηγό πλοίο, αλλά η διένεξη με την αντίπερα όχθη του Αιγαίου μόλις έχει ξεκινήσει. Το επίμαχο φορτηγό «Figen Akat» συνοδεύεται από ελληνικά σκάφη μέχρι το λιμάνι Κιουλούκ.
https://www.newsbeast.gr/politiki/arthro/6948468/i-christoygenniatiki-prosaraxi-sti-vrachonisida-imia-poy-odigise-mia-anasa-prin-ton-polemo-me-tin-toyrkia
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου