Αν ο επτά φορές παγκόσμιος πρωταθλητής Λιούις Χάμιλτον λέει ότι τα αντίπαλα για τη Μερσέντες του μονοθέσια, αυτά της Ρεντ Μπουλ, είναι τα ταχύτερα αυτοκίνητα που έχει δει ποτέ, τότε όσα ακούγονται όλο αυτό το διάστημα μάλλον δεν είναι υπερβολές… Οι Ρεντ Μπουλ έχουν κερδίσει τα 12 από τα 13 τελευταία γκραν πρι και όλα δείχνουν ότι η διαφορά τους από τα άλλα αυτοκίνητα της Φόρμουλα 1 θα μεγαλώσει περαιτέρω. Τι είναι αυτό, όμως, που τις κάνει τόσο ασυναγώνιστες τον τελευταίο καιρό;
Με μόλις την τρίτη στροφή του παγκόσμιου πρωταθλήματος σήμερα στη Μελβούρνη, κάποιοι εκ των διοργανωτών ανησυχούν από τώρα μήπως το φετινό πρωτάθλημα καταστεί αδιάφορο από πολύ νωρίς, λόγω της απόστασης που χτίζουν οι Μαξ Φερστάπεν και Σέρχιο Πέρες από τους αντιπάλους τους.
Κι αν σε κάποιον αγώνα… σκοντάψουν κάπου οι Ρεντ Μπουλ, ακόμη και ο επικεφαλής της Μερσέντες, Τότο Βολφ, παραδέχεται ότι η ομάδα του φέτος δεν έχει τη δυνατότητα να «πιάσει» την πρωταθλήτρια ομάδα. Αυτό θα ισχύει ακόμη και αν ο επανασχεδιασμός του μονοθεσίου του 2023, που είναι σε εξέλιξη, κριθεί επιτυχής, όπως δήλωσε.
Το κλειδί (και) της φετινής κυριαρχίας των «κόκκινων ταύρων», πέραν του κινητήρα Honda, είναι o σχεδιασμός του αυτοκινήτου, που το καθιστά άφθαστο όχι μόνο στις ευθείες με το DRS αλλά και στις στροφές με μια σπάνια σταθερότητα του οχήματος, που προσφέρει στους πιλότους του πλεονέκτημα ακόμη και στα πιο απαιτητικά («κλειστά») σιρκουί. Κατά μέσον όρο οι Ρεντ Μπουλ είναι ένα δευτερόλεπτο ανά γύρο ταχύτερες από τον άμεσο ανταγωνισμό τους.
Ο κορυφαίος σχεδιαστής μονοθεσίων Αντριαν Νιούι φέρεται να έχει φτιάξει ένα ασυναγώνιστο αυτοκίνητο, το μοντέλο RB19, που αποτελεί εξέλιξη του μοντέλου που το 2022 κατέκτησε το πρωτάθλημα των κατασκευαστών με διαφορά 205 βαθμών.
Σε αντίθεση με παλαιότερες… αυτοκρατορίες στο άθλημα, που χτίστηκαν πάνω σε ταχύτερους και πιο αξιόπιστους κινητήρες, η φετινή Ρεντ Μπουλ υπερτερεί κατά κύριο λόγο στον αεροδυναμικό τομέα. Τι κι αν έχει φέτος λιγότερο χρόνο για αεροδυναμικές δοκιμές από τους αντιπάλους της – η αυστριακή ομάδα έχει την ευχέρεια και με τους νέους κανονισμούς να εκμεταλλευτεί στο έπακρον την κάθετη δύναμη που της δίνει… φτερά στις πίστες.
Ο σχεδιασμός της Ρεντ Μπουλ αυξάνει την κάθετη δύναμη, που ευνοεί την ιδανική πρόσφυση του μονοθεσίου στην άσφαλτο, ελαχιστοποιώντας το ύψος του από το έδαφος. Ο εμπρόσθιος άξονας είναι πιο χαμηλά από τον πίσω, δημιουργώντας μια οξεία γωνία σε σχέση με το έδαφος, με άνοιγμα την οπίσθια πλευρά του αυτοκινήτου. Η επιμονή της Ρεντ Μπουλ σε αυτόν τον σχεδιασμό την ανταμείβει πλουσιοπάροχα.
Με την κατασκευή του, το σχετικά ευρύ αμάξωμα με τα εντυπωσιακά πλαϊνά πτερύγια (sidepods) αυξάνει τη ροή μάζας αέρα, που κατεβαίνοντας στις πλευρές του αμαξώματος προς το κενό μεταξύ των πίσω τροχών τραβάει τους διαχύτες και κάνει το κάτω μέρος του αμαξώματος να δουλεύει πιο σκληρά, συμμετέχοντας ουσιαστικά στη βέλτιστη χρήση του αεροδυναμικού πλεονεκτήματος. Οσο αυξάνεται η ταχύτητα τόσο μεγαλώνει και η γωνία με το έδαφος. Η μεγαλύτερη κάθετη δύναμη προσφέρει το βασικό αβαντάζ στον πιλότο· ότι κρατάει καλύτερα «δεμένο» το αυτοκίνητό του στο οδόστρωμα όταν στρίβει, γεγονός που όχι μόνο επιτρέπει τη διατήρηση σχετικά υψηλής ταχύτητας αλλά και φθείρει λιγότερο τα ελαστικά, ελλείψει της ανάγκης για έντονο φρενάρισμα. Ελαχιστοποιείται έτσι και το φαινόμενο των ταλαντώσεων (porpoising), που πέρυσι ήταν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος κυρίως εξαιτίας των σχετικών προβλημάτων που παρουσίασε η Μερσέντες.
Παράλληλα, στην ευθεία η Ρεντ Μπουλ φρενάρει καλύτερα χάρη στην αυξημένη οπισθέλκουσα, δηλαδή την αεροδυναμική αντίσταση που παρουσιάζει – επίσης ευνοώντας τη μακροζωία των ελαστικών.
Διαβάστε περισσότερα:
https://www.kathimerini.gr/athletics/562350694/i-rent-mpoyl-paizei-me-ti-fysiki-kai-saronei/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου