Εικ 1: Η πορεία ανόδου στην Κοιλάδα Gediz |
Εικ 2: Η θέση του κατά την sol 3878 |
Εικ 3: Έλεγχος της καταστάσεως των τροχών |
Αριστείδης Σκουρτόπουλος
Παραμέλησα το Curiosity εντελώς…
Αυτό βέβαια εξακολουθεί ν’ ανεβαίνει την Κοιλάδα Gediz, στο Όρος Sharp (Όρος της Αιολίδος) στο κέντρο του Κρατήρα Gale… (Εικ 1, 2)
Οι τροχοί του άρχισαν να φθείρονται μ’ έναν επίφοβο ρυθμό, που ίσως το έκανε τελικά ν’ ακινητοποιηθεί μετά από ~ 2000 sols!
Βρίσκοταν ακόμη στον πυθμένα του κρατήρα, όταν το αντιλήφθηκαν αυτό στην Αποστολή.
(Θυμίζω ότι η άνοδος στο κεντρικό όρος ξεκίνησε κατά την 1809η sol, ενώ η είσοδος στην Κοιλάδα κατά την 3200η sol)
Έτσι το πρώτο που έκαναν ήταν ν’ αποφεύγουν κατά το δυνατόν, τα «σκληρά εδάφη»…
Αυτό όμως που έσωσε την κατάσταση ήταν η βελτίωση του λογισμικού που ρύθμιζε την κίνηση του οχήματος.
Με την αναβάθμισή του, ο βραχίονας του τροχού δεν τον πίεζε πλέον πάνω στο σκληρό εμπόδιο (πέτρα), αλλά τον ανασήκωνε ομαλά!
Αυτή ήταν η αιτία που φθάσαμε ως εδώ…
Παρ’ όλ’ αυτά, η κατάσταση των τροχών είναι ένα πρόβλημα, που ελοχεύει εκεί στο υπόβαθρο, έτσι σε τακτά διαστήματα γίνεται έλεγχος της καταστάσεώς των.
Η τελευταία έγινε λοιπόν κατά την 3878η sol και τ’ αποτέλεσμα το βλέπουμε στην Εικ 3:
Σε σύγκριση με τον έλεγχο κατά την 3492α sol, βλέπουμε τους τροχούς ν’ αντέχουν!
Υπάρχει φυσικά επιδείνωση, αλλά ευτυχώς με εξαιρετικά αργόν ρυθμό!
Βοηθάει και το σχετικά μαλακό έδαφος της Κοιλάδας, στην οποία κινείται κι ερευνά.
Δεν υπάρχει πλέον καμμιά αμφιβολία για την φύση του κεντρικού όρους:
Είναι δημιούργημα αιολικών αποθέσεων πολύ μετά τον σχηματισμό του κρατήρα…
Κι ακόμη είναι σχετικά χαμηλά, σε περιοχή που τα νερά στον κρατήρα μετά την δημιουργία του, είχαν κάποια επίδραση για ένα σύντομο χρονικό διάστημα (μερικά εκατομ χρόνια)
Δεν υπάρχουν εδώ, στον μεταγενέστερο του Jezero κρατήρα του Gale, οι πολλές δεκάδες εκατομμυρίων ετών επίδρασης του νερού!
Κι ανεβαίνοντας ψηλότερα, αναμένουμε να βρούμε ακόμη πιό ξηρό περιβάλλον…
Το όχημα βρίσκεται τώρα στην 3881η sol της Αποστολής του και συνεχίζει…
Έχει ξεπεράσει τ’ όριο του Spirit (1892 sols σε κίνηση-2623 sols μέχρι που οι μπαταρίες του εξαντλήθηκαν ενώ ήταν ακινητοποιημένο στην αμμοπαγίδα), αλλ’ απέχει πολύ ακόμη απ’ το όριο του Opportunity, το απίστευτο 5111 sols!
To Perseverance είναι ακόμη νέο στον Πλανήτη, με μόλις 846 sols…
To κινεζικό όχημα Ζού-Ρονγκ, έμεινε ενεργό μόλις 347 sols, από τις οποίες μόνο 335 εν κινήσει στην επιφάνεια του Άρη…
Φυσικά δεν πρέπει να ξεχάσουμε τον «πρώτον διδάξαντα», το όχημα Sojourner, της Αποστολής Mars Pathfinder, που το καλοκαίρι του 1997 παρέμεινε ενεργό στην επιφάνεια του Πλανήτη επί 83 sols, διανύοντας απόσταση 101,19 μέτρων (332 πόδια)!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου