Τα νέα δεν είναι καλά…
Δεν έχει μόνο σιγήσει το όχημα «Ζου-Ρονγκ» στην επιφάνεια του Πλανήτη, αλλά από μέρες τώρα χάθηκε και η επικοινωνία με το τροχιακό σκάφος «Τιάν-Βεν»!
Όταν πριν 4 ημέρες έγραφα για το πρόβλημα με το όχημα, γνώριζα για την απώλεια της επικοινωνίας με το τροχιακό σκάφος, αλλά απέφυγα να γράψω κάτι γι’ αυτό, για να μην θεωρηθώ «υπερβολικός»…
Ήδη από πενθημέρου η εφημερίδα του Χονγκ-Κονγκ «South China Morning Post», είχε αναφέρει τις φήμες περί απώλειας της επικοινωνίας με το σκάφος, διότι επισήμως, από την «Εθνική Υπηρεσία Διαστήματος της Κίνας» (CNSA), απόλυτη σιγή!
Στην ιστοσελίδα της δεν αναγράφεται το παραμικρό!…
Από την αρχή μάλιστα είχε προκαλέσει φοβερή (κι αλγεινή) εντύπωση το γεγονός ότι η Αποστολή ήταν «στριμωγμένη» σε μιά γωνιά της επίσημης ιστοσελίδας, ενώ επρόκειτο πραγματικά για την σπουδαιότερη-μακράν-αποστολή της Κινεζικής Υπηρεσίας!
Το όχημα όπως γνωρίζουμε κατέβηκε στην επιφάνεια του Πλανήτη πάνω σε μιά άκατο προσεδαφήσεως, στις 15 Μαΐου 2021, στα ΒΔ της Πεδιάδος των Ηλυσίων, με συντεταγμένες 25,1 Β πλάτος και 109,9 Α μήκος. Μόλις είχε αρχίσει η άνοιξη στο Β ημισφαίριο.
Από την πρώτη στιγμή όμως, η Αποστολή αυτή ήγειρε σωρεία ερωτημάτων:
Κατ’ αρχάς, γιατί τόσο βόρεια;…
Η Αποστολή έπαιρνε την απαραίτητη ενέργεια από φωτοδυναμικές επιφάνειες… έτσι, ξέροντας πλέον από τις αμερικανικές αποστολές εκεί, το πρόβλημα με την Αρειανή σκόνη, θα ήταν λογικό να επιλεγεί μια περιοχή πάνω πρακτικά στον ισημερινό. Οι ενδιαφέρουσες περιοχές εκεί, με τις ντουζίνες! Ο Πλανήτης είναι πρακτικά ανεξερεύνητος ακόμη!
Αυτό είχαν κάνει και οι αμερικανοί με τις 3 πρώτες αποστολές οχημάτων (Mars Pathfinder-Sojourner 1997 και Mars Exploration Rovers -Spirit/Opportunity 2004)
Έτσι τουλάχιστον επιτυγχάνεται μέγιστη απόδοση των φωτοδυναμικών επιφανειών και μεγιστοποιείται η διάρκεια των αποστολών.
Ποίος ήταν ο στόχος της στην Πεδιάδα των Ηλυσίων;…
Νομίσαμε προς στιγμήν ότι θα ήταν ένα λασποηφαίστειο, κάπου 4.5 χλμ ΒΔ του σημείου καθόδου…
Αλλά το όχημα άρχισε να κινείται προς τα νότια, νοτιοδυτικά!…
Στόχος του, ανακοινώθηκε, η μελέτη της Πεδιάδος προς τον νότο και λασποηφαίστεια κάπου 45 χλμ προς τα ΝΔ!!!
Πολλά φρύδια ανασηκώθηκαν τότε…
45 χλμ;… δηλ 60+ χλμ πορείας με τις παρεκκλίσεις;…
Αδύνατον να διανυθεί τέτοια απόσταση!
Θα ήταν το ίδιο να ζητούσαμε από το Curiosity, ή το Perseverance, με την ανεξάντλητη πηγή ενέργειας, που διαθέτουν, να διανύσουν απόσταση 180+ χλμ!!! Το πιθανότερο είναι ότι δεν θα έφθαναν ποτέ στον στόχο τους!
Κι αφού ο στόχος ήταν αυτά τα λασποηφαίστεια στα ΝΔ, γιατί η Αποστολή δεν κατέβηκε εκεί κοντά τους, αλλά κατέβηκε τόσο μακρυά;…
Το έδαφος εκεί ήταν το ίδιο ομαλό!
Η χαμηλή αυτή περιοχή του Άρη, που στην πραγματικότητα είναι απέραντη κι απαρτίζεται από το χαμηλό κυκλικό βύθισμα της Πεδιάδος της Ίσιδος, στο δυτικότερο τμήμα του κι από την χαμηλή επίσης πεδιάδα, που στα βόρεια (πάνω από τις 35 μοίρες πλάτος) την λέμε Ουτοπία και νοτιότερα Πεδιάδα των Ηλυσίων, είναι διαβόητη για την λεπτή σαν πούδρα κοκκινωπή σκόνη της… δεν είναι επομένως και τόσο καλή επιλογή για μιά πρώτη, όπως η Κινεζική, αποστολή εκεί!
Αρχικά μάλιστα είχε αναφερθεί από την CNSA ως στόχος η Ουτοπία! Ακόμη πιό βόρεια!…
Τις πρώτες 7 sols το όχημα παρέμεινε πάνω στην άκατο προσεδαφίσεως, για να κατέλθει στην επιφάνεια την 8η sol και ν’ αρχίσει τις μετακινήσεις του…
Τελικά απομακρύνθηκε μόνο 1585 μέτρα προς τα νότια-νοτιοδυτικά, σ’ ευθεία, κινούμενο επί 326 sols (5 Μαΐου 2022) κατά τις οποίες διήνυσε 1921 μέτρα.
Δηλ ακόμη κι αν είχε κατευθυνθεί προς το κοντινό λασποηφαίστειο και πάλι δεν θα το έφθανε ποτέ…
Ξέρουμε σήμερα ότι τις τελευταίες 13 sols το όχημα δεν μετακινήθηκε καθόλου… ήδη η διαθέσιμη ενέργεια δεν το επέτρεπε αυτό…
Μια πολύ μικρή τοπική αμμοθύελλα, από τις 16 έως τις 30 Απριλίου έκανε τα πράγματα χειρότερα…
Τελικά το όχημα έπεσε σε «χειμερία νάρκη» την 339η sol, ή την 347η sol από την προσεδάφιση, στις 18 Μαΐου 2022.
50 sols μετά όμως, στην περιοχή ξέσπασε μιά πολύ μεγαλύτερη αμμοθύελλα, που κάλυψε μια περιοχή με μεγάλο άξονα σχεδόν 800 χλμ προς τα ΝΔ και μικρόν ~ 500 χλμ, καθώς εκινείτο από τα ΒΑ προς τα ΝΔ, διάρκειας 25 sols.
Δεν επηρέασε την περιοχή της αποστολής InSight, διότι απομακρύνονταν κινούμενη, απ’ αυτήν, το Perseverance όμως κατέγραψε μιάν ανεπαίσθητη αύξηση στην ατμοσφαιρική σκόνη, καθώς το ΒΔ όριο της αμμοθύελλας πλησίασε την περιοχή του Jezero!
Ενδεχομένως να συνέβαλε στην επιπλέον συσσώρευση πούδρας πάνω στις επιφάνειες του οχήματος, διότι ο άνεμος σ’ αυτήν ήταν ήπιος σχετικά, ικανός ν’ αποθέτει πούδρα μάλλον, παρά ν’ απομακρύνει!…
Και τώρα απώλεια επικοινωνίας και με το τροχιακό σκάφος…
Οι Αμερικανοί οριακά, με τα νύχια και με τα δόντια, κράτησαν τις επικοινωνίες με την Αποστολή Mariner IX, την πρώτη τροχιακή αποστολή εκεί!
Η Αποστολή έμεινε σε λειτουργία από τις 14 Νοεμβρίου 1971 μέχρι τις 27 Οκτωβρίου 1972 και τότε ο ρυθμός διαμεταγωγής των δεδομένων ήταν ασήμαντος σε σύγκριση με τους σημερινούς!
Δεν έστελνε έγχρωμες φωτογραφίες το Mariner 9, ούτε videos!
Η Αποστολή αυτή τότε κινήθηκε στο όριο, να χάσει την επαφή της με την Γη!…
Δεν υπήρχαν τότε τα computers του σήμερα, που όντως δίνουν άλλον αέρα στις αποστολές… μεγαλύτερη αυτονομία…
Παρ’ όλ’ αυτά η άριστη επικοινωνία με την Αποστολή είναι εκ των ουκ άνευ!… Απέχουμε ακόμη πολύ από πλήρως αυτόνομες αποστολές, που θα βασίζονται μόνο στις αποφάσεις των computer τους, μ’ ασήμαντη επιπλέον επικοινωνία με την Βάση τους!
Τότε κατάλαβαν οι αμερικανοί ότι για να συνεχίσουν εκεί, έπρεπε να φτιάξουν ένα εντελώς νέο σύστημα επικοινωνιών!
“…and then, I had to let it, sink in...
we had a whole new game ahead of us!”
Έτσι γεννήθηκε το «Δίκτυο Απωτέρου Διαστήματος» (Deep Space Network), που λειτούργησε με την πρώτη του, υποτυπώδη μορφή, το καλοκαίρι του 1976, για τις αποστολές Viking!…
Η αποστολή Mariner IX, θεωρείται σήμερα η σημαντικότερη διαστημική αποστολή όλων των Εποχών, όχι γιατί ήταν η πρώτη τροχιακή αποστολή στον Άρη, αλλά διότι αυτή πυροδότησε την δημιουργία του Deep Space Network!
Μην ξεχνάμε ότι αυτό το δίκτυο έκανε δυνατές τις αποστολές Viking στον Άρη και φυσικά, όλες τις υπόλοιπες εκεί, μέχρι τώρα!
…αυτό έκανε δυνατές τις αποστολές Pioneer και Voyager και όλες τις επόμενες προς το εξωτερικό ηλιακό σύστημα κι αυτό μας κρατάει ακόμη σε επικοινωνία με τα σκάφη Voyager, έξω πλέον από το ηλιακό σύστημα!…
Η Κίνα ξεκίνησε μια τόσο περίπλοκη αποστολή χωρίς επικοινωνίες!…
Το είδαμε αυτό από την πρώτη στιγμή… από τις ελαχιστότατες πληροφορίες απ’ αυτήν…
Το Ζου-Ρονγκ πέρασε κι αυτό στην Ιστορία… θα το βρούμε φυσικά κι αυτό, κάποια μέρα, να μας περιμένει μέσα στην απέραντη Πεδιάδα των Ηλυσίων…
Ανήκει στον Άρη πλέον!…
Δεν έχει μόνο σιγήσει το όχημα «Ζου-Ρονγκ» στην επιφάνεια του Πλανήτη, αλλά από μέρες τώρα χάθηκε και η επικοινωνία με το τροχιακό σκάφος «Τιάν-Βεν»!
Όταν πριν 4 ημέρες έγραφα για το πρόβλημα με το όχημα, γνώριζα για την απώλεια της επικοινωνίας με το τροχιακό σκάφος, αλλά απέφυγα να γράψω κάτι γι’ αυτό, για να μην θεωρηθώ «υπερβολικός»…
Ήδη από πενθημέρου η εφημερίδα του Χονγκ-Κονγκ «South China Morning Post», είχε αναφέρει τις φήμες περί απώλειας της επικοινωνίας με το σκάφος, διότι επισήμως, από την «Εθνική Υπηρεσία Διαστήματος της Κίνας» (CNSA), απόλυτη σιγή!
Στην ιστοσελίδα της δεν αναγράφεται το παραμικρό!…
Από την αρχή μάλιστα είχε προκαλέσει φοβερή (κι αλγεινή) εντύπωση το γεγονός ότι η Αποστολή ήταν «στριμωγμένη» σε μιά γωνιά της επίσημης ιστοσελίδας, ενώ επρόκειτο πραγματικά για την σπουδαιότερη-μακράν-αποστολή της Κινεζικής Υπηρεσίας!
Το όχημα όπως γνωρίζουμε κατέβηκε στην επιφάνεια του Πλανήτη πάνω σε μιά άκατο προσεδαφήσεως, στις 15 Μαΐου 2021, στα ΒΔ της Πεδιάδος των Ηλυσίων, με συντεταγμένες 25,1 Β πλάτος και 109,9 Α μήκος. Μόλις είχε αρχίσει η άνοιξη στο Β ημισφαίριο.
Από την πρώτη στιγμή όμως, η Αποστολή αυτή ήγειρε σωρεία ερωτημάτων:
Κατ’ αρχάς, γιατί τόσο βόρεια;…
Η Αποστολή έπαιρνε την απαραίτητη ενέργεια από φωτοδυναμικές επιφάνειες… έτσι, ξέροντας πλέον από τις αμερικανικές αποστολές εκεί, το πρόβλημα με την Αρειανή σκόνη, θα ήταν λογικό να επιλεγεί μια περιοχή πάνω πρακτικά στον ισημερινό. Οι ενδιαφέρουσες περιοχές εκεί, με τις ντουζίνες! Ο Πλανήτης είναι πρακτικά ανεξερεύνητος ακόμη!
Αυτό είχαν κάνει και οι αμερικανοί με τις 3 πρώτες αποστολές οχημάτων (Mars Pathfinder-Sojourner 1997 και Mars Exploration Rovers -Spirit/Opportunity 2004)
Έτσι τουλάχιστον επιτυγχάνεται μέγιστη απόδοση των φωτοδυναμικών επιφανειών και μεγιστοποιείται η διάρκεια των αποστολών.
Ποίος ήταν ο στόχος της στην Πεδιάδα των Ηλυσίων;…
Νομίσαμε προς στιγμήν ότι θα ήταν ένα λασποηφαίστειο, κάπου 4.5 χλμ ΒΔ του σημείου καθόδου…
Αλλά το όχημα άρχισε να κινείται προς τα νότια, νοτιοδυτικά!…
Στόχος του, ανακοινώθηκε, η μελέτη της Πεδιάδος προς τον νότο και λασποηφαίστεια κάπου 45 χλμ προς τα ΝΔ!!!
Πολλά φρύδια ανασηκώθηκαν τότε…
45 χλμ;… δηλ 60+ χλμ πορείας με τις παρεκκλίσεις;…
Αδύνατον να διανυθεί τέτοια απόσταση!
Θα ήταν το ίδιο να ζητούσαμε από το Curiosity, ή το Perseverance, με την ανεξάντλητη πηγή ενέργειας, που διαθέτουν, να διανύσουν απόσταση 180+ χλμ!!! Το πιθανότερο είναι ότι δεν θα έφθαναν ποτέ στον στόχο τους!
Κι αφού ο στόχος ήταν αυτά τα λασποηφαίστεια στα ΝΔ, γιατί η Αποστολή δεν κατέβηκε εκεί κοντά τους, αλλά κατέβηκε τόσο μακρυά;…
Το έδαφος εκεί ήταν το ίδιο ομαλό!
Η χαμηλή αυτή περιοχή του Άρη, που στην πραγματικότητα είναι απέραντη κι απαρτίζεται από το χαμηλό κυκλικό βύθισμα της Πεδιάδος της Ίσιδος, στο δυτικότερο τμήμα του κι από την χαμηλή επίσης πεδιάδα, που στα βόρεια (πάνω από τις 35 μοίρες πλάτος) την λέμε Ουτοπία και νοτιότερα Πεδιάδα των Ηλυσίων, είναι διαβόητη για την λεπτή σαν πούδρα κοκκινωπή σκόνη της… δεν είναι επομένως και τόσο καλή επιλογή για μιά πρώτη, όπως η Κινεζική, αποστολή εκεί!
Αρχικά μάλιστα είχε αναφερθεί από την CNSA ως στόχος η Ουτοπία! Ακόμη πιό βόρεια!…
Τις πρώτες 7 sols το όχημα παρέμεινε πάνω στην άκατο προσεδαφίσεως, για να κατέλθει στην επιφάνεια την 8η sol και ν’ αρχίσει τις μετακινήσεις του…
Τελικά απομακρύνθηκε μόνο 1585 μέτρα προς τα νότια-νοτιοδυτικά, σ’ ευθεία, κινούμενο επί 326 sols (5 Μαΐου 2022) κατά τις οποίες διήνυσε 1921 μέτρα.
Δηλ ακόμη κι αν είχε κατευθυνθεί προς το κοντινό λασποηφαίστειο και πάλι δεν θα το έφθανε ποτέ…
Ξέρουμε σήμερα ότι τις τελευταίες 13 sols το όχημα δεν μετακινήθηκε καθόλου… ήδη η διαθέσιμη ενέργεια δεν το επέτρεπε αυτό…
Μια πολύ μικρή τοπική αμμοθύελλα, από τις 16 έως τις 30 Απριλίου έκανε τα πράγματα χειρότερα…
Τελικά το όχημα έπεσε σε «χειμερία νάρκη» την 339η sol, ή την 347η sol από την προσεδάφιση, στις 18 Μαΐου 2022.
50 sols μετά όμως, στην περιοχή ξέσπασε μιά πολύ μεγαλύτερη αμμοθύελλα, που κάλυψε μια περιοχή με μεγάλο άξονα σχεδόν 800 χλμ προς τα ΝΔ και μικρόν ~ 500 χλμ, καθώς εκινείτο από τα ΒΑ προς τα ΝΔ, διάρκειας 25 sols.
Δεν επηρέασε την περιοχή της αποστολής InSight, διότι απομακρύνονταν κινούμενη, απ’ αυτήν, το Perseverance όμως κατέγραψε μιάν ανεπαίσθητη αύξηση στην ατμοσφαιρική σκόνη, καθώς το ΒΔ όριο της αμμοθύελλας πλησίασε την περιοχή του Jezero!
Ενδεχομένως να συνέβαλε στην επιπλέον συσσώρευση πούδρας πάνω στις επιφάνειες του οχήματος, διότι ο άνεμος σ’ αυτήν ήταν ήπιος σχετικά, ικανός ν’ αποθέτει πούδρα μάλλον, παρά ν’ απομακρύνει!…
Και τώρα απώλεια επικοινωνίας και με το τροχιακό σκάφος…
Οι Αμερικανοί οριακά, με τα νύχια και με τα δόντια, κράτησαν τις επικοινωνίες με την Αποστολή Mariner IX, την πρώτη τροχιακή αποστολή εκεί!
Η Αποστολή έμεινε σε λειτουργία από τις 14 Νοεμβρίου 1971 μέχρι τις 27 Οκτωβρίου 1972 και τότε ο ρυθμός διαμεταγωγής των δεδομένων ήταν ασήμαντος σε σύγκριση με τους σημερινούς!
Δεν έστελνε έγχρωμες φωτογραφίες το Mariner 9, ούτε videos!
Η Αποστολή αυτή τότε κινήθηκε στο όριο, να χάσει την επαφή της με την Γη!…
Δεν υπήρχαν τότε τα computers του σήμερα, που όντως δίνουν άλλον αέρα στις αποστολές… μεγαλύτερη αυτονομία…
Παρ’ όλ’ αυτά η άριστη επικοινωνία με την Αποστολή είναι εκ των ουκ άνευ!… Απέχουμε ακόμη πολύ από πλήρως αυτόνομες αποστολές, που θα βασίζονται μόνο στις αποφάσεις των computer τους, μ’ ασήμαντη επιπλέον επικοινωνία με την Βάση τους!
Τότε κατάλαβαν οι αμερικανοί ότι για να συνεχίσουν εκεί, έπρεπε να φτιάξουν ένα εντελώς νέο σύστημα επικοινωνιών!
“…and then, I had to let it, sink in...
we had a whole new game ahead of us!”
Έτσι γεννήθηκε το «Δίκτυο Απωτέρου Διαστήματος» (Deep Space Network), που λειτούργησε με την πρώτη του, υποτυπώδη μορφή, το καλοκαίρι του 1976, για τις αποστολές Viking!…
Η αποστολή Mariner IX, θεωρείται σήμερα η σημαντικότερη διαστημική αποστολή όλων των Εποχών, όχι γιατί ήταν η πρώτη τροχιακή αποστολή στον Άρη, αλλά διότι αυτή πυροδότησε την δημιουργία του Deep Space Network!
Μην ξεχνάμε ότι αυτό το δίκτυο έκανε δυνατές τις αποστολές Viking στον Άρη και φυσικά, όλες τις υπόλοιπες εκεί, μέχρι τώρα!
…αυτό έκανε δυνατές τις αποστολές Pioneer και Voyager και όλες τις επόμενες προς το εξωτερικό ηλιακό σύστημα κι αυτό μας κρατάει ακόμη σε επικοινωνία με τα σκάφη Voyager, έξω πλέον από το ηλιακό σύστημα!…
Η Κίνα ξεκίνησε μια τόσο περίπλοκη αποστολή χωρίς επικοινωνίες!…
Το είδαμε αυτό από την πρώτη στιγμή… από τις ελαχιστότατες πληροφορίες απ’ αυτήν…
Το Ζου-Ρονγκ πέρασε κι αυτό στην Ιστορία… θα το βρούμε φυσικά κι αυτό, κάποια μέρα, να μας περιμένει μέσα στην απέραντη Πεδιάδα των Ηλυσίων…
Ανήκει στον Άρη πλέον!…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου