googleb1fd7cd7ef71feda.html

Τετάρτη 6 Αυγούστου 2014

Η περί βίας θολούρα

 Πάσχος Μανδραβέλης ΠΑΣΧΟΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ


Τ​​α κοινωνικά δίκτυα (social media αγγλιστί) έχουν πολλά κακά, αλλά έχουν κι ένα καλό. Αποτυπώνουν αυτό που οι Αμερικανοί ονομάζουν «crowd wisdom», τη «σοφία του πλήθους», όχι με την τρέχουσα έννοια δηλαδή της «βαθιάς πνευματικότητας», αλλά της συλλογικής γνώσης ή των αντιλήψεων που κυριαρχούν σε ένα χώρο. Υπό την έννοια αυτή, αξίζει να τα παρακολουθεί κάποιος παρά το γεγονός ότι είναι αποσπασματικά, προκαλούν διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και «τρώνε» τον χρόνο πιο γρήγορα απ’ όσο τρώει την μπαταρία του κινητού το δίκτυο 3G. Η χρησιμότητά τους βρίσκεται όταν -ύστερα από πολύ καιρό και μεγάλη σπατάλη χρόνου- κάποιος αποκτά την ικανότητα να χαρτογραφήσει, έστω πολύ αδρά, τη ζούγκλα των posts, tweets, διαλόγων και «διαλόγων» που γίνονται σ’ αυτά. Μπορεί να δει τη «συλλογική σοφία», αν όχι της χώρας, αλλά συγκεκριμένων πολιτικών, κοινωνικών χώρων πέρα και μετά τις επίσημες ανακοινώσεις των ηγεσιών τους.
Οποτε, για παράδειγμα, γίνει κάποια βίαιη επίθεση εναντίον κάποιου «εχθρού του λαού ή της Αριστεράς» (αυτά ταυτίζονται), αμέσως εμφανίζεται ένα σμάρι αναρτήσεων στο Διαδίκτυο, που λίγο-πολύ λέει «καταδικάζουμε το γεγονός, αλλά μην ενοχοποιείτε την Αριστερά». Αν κάποιος δηλώσει το πιθανότερο, «ρε, παιδιά, αριστεροί ήταν», υπάρχει αυτόματα ο αντίλογος: «Κρατούσαν πιστοποιητικά πολιτικών φρονημάτων;», «είχαν τατουάζ με σφυροδρέπανο;» Αν -όπως έγινε στην επίθεση κατά του καθηγητή του Πανεπιστημίου Μακεδονίας κ. Νίκου Μαραντζίδη- οι ίδιοι οι τραμπούκοι δηλώσουν αριστεροί, αρχίζει η θεωρία της προβοκάτσιας: «Δεν μιλούν έτσι οι αριστεροί», «δεν φέρονται έτσι οι αριστεροί», «δεν δέρνουν έτσι οι αριστεροί» κ.λπ. Αυτά συνήθως πιάνουν στους αδαείς· μην ξεχνάμε ότι ζούμε σε μια χώρα που μεγάλωσε γενιές και γενιές με τη θεωρία της προβοκάτσιας. Είναι πολλοί ακόμη εκείνοι που πιστεύουν ότι οι «γνωστοί-άγνωστοι» είναι αστυνομικοί που δέρνουν συναδέλφους τους, με μόνο στόχο να βγάλουν το κακό όνομα στην Αριστερά.
Διαβάστε περισσότερα:
http://www.kathimerini.gr/778768/opinion/epikairothta/politikh/h-peri-vias-8oloyra

Δεν υπάρχουν σχόλια: