Τα πιθανά ψευδοηφαίστεια 19 χλμ νοτίως του σημείου καθόδου (μέσα στον πράσινο κύκλο). Η λευκή γραμμή, είναι η μέχρι τώρα πορεία του οχήματος. |
Ρήγματα στην περιοχή του δέλτα. |
Οι λόφοι αυτοί είναι πιθανότατα ψευδοηφαίστεια (λασποηφαίστεια). Η αρχή του νοτίου τοιχώματος του κρατήρα είναι ορατή στο κάτω μέρος της λήψεως. |
Λεπτομέρεια των πιθανών ψευδοηφαιστείων. |
Η διαδρομή της 10ης πτήσεως. |
Γεωλογικές ασυνέχειες στον πυθμένα του Jezero. |
Αριστείδης Σκουρτόπουλος
Sol 152 της Αποστολής.
Sol 109 για το Ingenuity, από την στιγμή που αφέθηκε στην Αρειανή επιφάνεια από το Perseverance.
Ώρα για νέα πτήση!
Περίπλοκη όμως πάλι… με στροφές!…
Την τελευταία φορά όμως, που επιχειρήθηκε κάτι τέτοιο, στην 6η πτήση, παραλίγο να …φάμε τα μούτρα μας!…
Τα δεδομένα από απ’ αυτήν όμως αναλύθηκαν διεξοδικά και ήδη έχει φορτωθεί νέο, τροποποιημένο πρόγραμμα πτήσεως στο computer, λίγο πριν την ένατη πτήση.
Το ύψος τώρα θ’ αυξηθεί στα 12 μέτρα, για πρώτη φορά!
Η ταχύτητα επίσης θ’ αυξηθεί στα 18 km/h ( 5 m/sec)!
Θα εκετελεσθούν και τρεις στροφές!
Όλα πήγαν καλά!
Το ελικόπτερο παρέμεινε στον αέρα για 165.4 sec (2 min, 45.4 sec) και διένυσε απόσταση 233 μέτρων. Το νέο σημείο καθόδου του ήταν 107 μέτρα δυτικά από την αφετηρία.
Βλέπουμε το σχέδιο πτήσεως στην Εικ 1.
Σκοπός της πτήσεως ήταν η καταγραφή από αέρος των ρηγμάτων, που έχουν εντοπιστεί σ’ αυτήν την περιοχή του πυθμένα, που θα την επισκεφθεί σύντομα το όχημα. Τα βλέπουμε στην εικόνα… η διαδρομή της πτήσεως είναι πρακτικά παράλληλη μ’ αυτά.
Πρόκειται για σκαφοειδή ρήγματα (graben).
Προέρχονται από διατάσεις που αναπτύσσονται στο έδαφος, μ’ αποτέλεσμα αυτό ν’ ανοίγει. Έτσι η περιοχή ανάμεσα βυθίζεται για λίγο… το ρήγμα στην συνέχεια έχει γεμίσει άμμο κι αυτό που βλέπουμε είναι τα παράλληλα άκρα του να εξέχουν απ’ αυτήν (Εικ 2).
Τα ρήγματα αυτά θα τα επισκεφθεί το όχημα μετά την ολοκλήρωση της μελέτης της περιφέρειας της περιοχής Séitah.
Είναι εξαιρετικά σημαντικό για την κατανόηση της τελικής (σημερινής) διαμόρφωσης της περιοχής, η γεωλογική της μελέτη.
Που φαίνεται ιδιαίτερα περίπλοκη. Ήδη από τροχιάς, οι ειδικοί έχουν εντοπίσει πληθώρα γεωλογικών ασυνεχειών στον πυθμένα του Κρατήρα. Το βλέπουμε αυτό στην Εικ 3.
Στην Εικ 4 παρατηρούμε ρήγμα να έχει κόψει αποθέσεις του δέλτα, προφανώς μεταγενέστερα, ενώ στην διπλανή της φωτογραφία είναι εμφανές ρήγμα κατά μήκος της άκρης του δέλτα! (Υποχώρηση του εδάφους από το βάρος των αποθέσεων;)
Πρόσφατα σε λήψη του HiRISE, εντοπίστηκαν δύο πιθανά λασποηφαίστεια στην νότια περιοχή του πυθμένα, κοντά στο τοίχωμα του κρατήρα (Εικ 5-6)!
Στην Εικ 7 βλέπουμε την θέση τους στον κρατήρα. Είναι σ’ απόσταση 19 χλμ από το σημείο καθόδου.
Έχουν τόσο ενδιαφέρον, που έχουν εγείρει σκέψεις για τροποποίηση του προγράμματος της Αποστολής, ώστε το όχημα να τα επισκεφθεί κάποια στιγμή!
Όλη αυτή η γεωλογική δραστηριότητα στο εσωτερικό του Κρατήρα, ίσως μας δώσει τελικά απαντήσεις για την εικόνα που βλέπουμε σήμερα μπροστά μας.
Όπως για παράδειγμα μας εξηγήσει την προέλευση αυτής της γλώσσας του πυροκλαστικού υλικού, που ονομάσαμε Sèitah.
Ίσως να μην είναι εξωγενής η προέλευσή της, όπως αρχικά νομίσαμε…
Επιπλέον πρέπει να δούμε και πόσο πρόσφατη είναι…
Η επιλογή τελικά του πυθμένα του Jezero, ως το σημείο καθόδου του Perseverance, αποδεικνύεται αρίστη!
Να δούμε τι μας επιφυλάσσει η συνέχεια…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου